Magyarország nyitólapja
nyitólapomnak
kedvenceimhez
Az oldal ismertetése
Sokszor hallom, hogy valaki beszélget egy társával a CrossFit-ről, hogy ki kellene próbálni, de a másik lebeszéli róla, mert „Oda mi puhányok vagyunk”, „Biztos kiröhögnek - Testépítés, Body building magazin
részletek »

Mikor kezdhetsz el Crossfit-ezni?

A testépítés Tuti Magazinja. Érdekességek, ötletek, tuti tippek és segítség a testépítéshez, elkezdéséhez. Itt mindent megtalálsz ami testépítés, Bodybuilding, táplálékkiegészítő, zsírégetés, fogyás, izomnövelés, edzés, protein, fehérje, tömegnövelés
Testépítés, Body building magazin
Itt vagy: Testépítés, Body building magazin » Hír olvasása
Oszd meg másokkal
Mikor kezdhetsz el Crossfit-ezni?
Mikor kezdhetsz el Crossfit-ezni?
Mikor kezdhetsz el Crossfit-ezni?
Sokszor hallom, hogy valaki beszélget egy társával a CrossFit-ről, hogy ki kellene próbálni, de a másik lebeszéli róla, mert „Oda mi puhányok vagyunk”, „Biztos kiröhögnek majd”. Minden létező kifogást hallottam már, hogy miért ne kezdjék el ezt a nagyszerű sportot és csak kevesen jutnak el odáig, hogy kipróbálják magunkat benne. Érdekelne, hogy a kezdők is hogyan találhatják meg a helyüket egy ilyen edzésen? Akkor olvass tovább!
Tényleg csak megfelelő fittségi szinttel lehet elkezdeni a CrossFit-et?

Amikor 2,5 éve először mentem le egy CrossFit edzésre, én sem gondoltam, hogy nekem tényleg ott a helyem. Bár kosárlabdáztam és rendszeresen látogattam a konditermeket, de én is úgy éreztem, mint ma sokan, hogy ott csak kocka hasú, nagyon erős és agilis emberek lesznek. Nagyot ámultam, amikor becsöppenve a valóságba, korántsem ezt láttam!

Persze volt ott 12% testzsírral rendelkező egyén, de többségben olyanok voltak lent, akik hasonlóan hozzám, fittebbé szerettek volna válni. Volt ott dohányos, túlsúlyos, diák, felnőtt, gyerekes családapák és anyák, férfiak és nők. A cél egy volt, de az odavezető utat már az edzőnek köszönhetően kezdtük el járni, ki-ki az egyéni szintjének megfelelően.

Minden embernek más az erőssége, genetikája, és a sportmúltja. Egy nagydarab, masszív embernek jobban fekszenek az erőfeladatok, mint annak, aki atléta külsővel rendelkezik, rendszeresen fut, kerékpározik, neki a kardiovaszkuláris állóképessége a kiemelkedő.
A CrossFit egy dolgot hirdet: Légy jó mindenben. Mind a 10 fizikai képesség számít: erő, állóképesség, flexibilitás, agilitás, kitartás, teljesítmény, gyorsaság, koordináció, egyensúlyérzék, pontosság. Joggal nem várható el az elején mindenkitől, hogy mindenben legyen a legjobb, sőt, a profi CrossFit-esek sem jók mindenben, de minél több tulajdonságban kimagaslóak, annál biztosabb, hogy benne vannak a legjobbak közt. Mivel mindenki más, így nem biztos, hogy mindenki ugyanazt tudja csinálni az elején.

Az edzés több részből tevődik össze: technika tanulás, erő növelés (persze lehet eltérés) és a nap edzése, azaz a WOD (Workout of the day). Ha az adott WOD-ban van mondjuk mellső guggolásból vállból nyomás (Thruster), akkor az a gyakorlat skálázható lefelé, ha szükséges.
Egy kezdő csinálhatja Kettlebell-el vagy csak rúddal, esetleg a mozgást két részre bontva, akinek nem megy az adott mozgás. A húzódzkodás is skálázható lefelé, könnyítve gumiszallaggal, ami ellentart vagy egy sima invertált evezéssel kiváltható. A lényeg ilyenkor, hogy a WOD közel azonos legyen, de mint látható, a gyakorlatok könnyíthetők. Később a fejlődésnek hála, egy év múlva már a kiírásnak megfelelően tudja a kezdetben leskálázott WOD-ot megcsinálni.

Ezekben hatalmas szerepe és felelősége van az edzőknek, hiszen egy jól felépített edzéssel és a megfelelő ingerekkel segítheti az embereket, de ha rosszul méri fel az emberek tulajdonságaikat, erejét, technikáját, akkor akár egy sérülés is kialakulhat. Ezért nem javaslom, hogy edző nélkül, technikai tudás nélkül kezdjünk neki, de ne féljünk lemenni egy kezdő csoportba!
Hirdetés

5 jó tanács, amit kezdőként fogadj meg és hamarabb átjutsz a nehezén:

1. Állíts fel reális célokat az elején

A legjobb, ha sok apró célunk van az elején és jó, ha ezeket vezetjük is magunknak. Persze mindenki szeretne CrossFit Games-t nyerni, de lássuk be, az elején erre nagyon kicsi esély van. Ellenben a fizikális és mentális állóképességünk megerősítése az elején a legfőbb feladatunk. A kis célok elérése több sikerélményt ad, ezáltal a kudarc sem fog hátráltatni és könnyebb olyan célt elérni, mint például 100 fekvőtámasz egyhuzamban vagy 80 kilós felvétel és lökés.

2. Ne hagyj ki egy WOD-ot, mert egy mozgás nem fekszik neked

A CrossFit sok sportág mozgásait és módszereit tartalmazza. Olimpiai súlyemelés, gimnasztika, atlétika, erőemelés, szóval minden van itt. Mindent jól csinálni nagyon nehéz, sok év kemény munkája, mire mindent tökéletesen elsajátít az ember. A profi versenyzőknél is vannak olyan gyakorlatok, amikben nem annyira jók, legyen az úszás, feltornáckodás rúdon (Bar Muscle Up), kézállásból nyomás (HSPU). Az, hogy kihagyod azokat a WOD-okat, amikben ezek a gyakorlatok vannak, nem fog rajtad segíteni, csak tovább húzod az időt. Ehelyett győzd le a frusztrációd az új mozgással, technikával kapcsolatban és kezdd el gyakorolni, legyen egy cél az adott ismeretlen gyakorlat elsajátítása.

3. Légy büszke a bátorságodra, hogy elkezdted az adott programot/csoportot

Nem könnyű kimozdulni a komfort zónánkból, elkezdeni bármit, amit eddig nem tettünk és ez hatványozottan igaz a CrossFit-re is. Ha már erőt vettél magadon, lementél és végignyomtad életed első WOD-ját, eredménytől függetlenül légy büszke magadra! Hatalmas erő kellett ahhoz, hogy a már említett komfort zónádból ennyire kilépj. Te sikeresen megtetted ezt a lépést!

4. Ne hagyd, hogy a táblán lévő eredmények ledöntsenek

A CrossFit azért annyira hatékony, mert itt minden egyes edzés egy apró verseny is. A résztvevők az edzésen egyszerre kezdik az adott feladatot/WOD-ot, az idő pörög és a végén mindenkinek az eredménye felkerül a táblára, ahol látható, ki, hol helyezkedik el. A kezdők hajlamosak ezt magukra venni, de gondoljon mindenki arra, hogy mindenki elkezdte valahol. Ezek az eredmények azért is fontosak, mert 3-6-12 hónap múlva újra neki lehet menni és akkor látható a fejlődés, ami viszont már pozitív érzéssel tölti el az embert.
5. Tarts ki legalább 4 hónapig

A CrossFit sem csodamódszer, nem éred el a kívánt célt pár nap alatt. Mivel komplex sportról van szó, a technikai tudás elsajátításához idő kell, az erőszint növekedéshez és az anyagcsere változásához szintén. De 4 hónap alatt már nagyon szép eredményeket lehet elérni.
Volt, lány, aki 4 hónap alatt az invertált evezéstől eljutott 8 húzódzkodásig a saját testsúlyával. Ismerek olyat, aki több, mint 10 kilót le tudott adni ennyi idő alatt, az élete, életmódja pozitív irányba változott, volt olyan edzőtársam, aki azért dobta el a cigarettát, mert a WOD-okat emiatt nem tudta az elvárásai szerint teljesíteni. Ilyen és ehhez hasonló történeteket nagyon sokat hallani az országban és a világban.

Ezeket a célokat Te is elérheted!
crossfit crossfit
Szólj hozzá a cikkhez
Címkék - Testépítés,Fitness,Gym,,Protein,No fokozó,Vitamin,BCAA,CrossFit,Edzés,Kardio
Nyomtatás
Oldalajánló
Vissza a hírekhez
Szólj hozzá
- 2018-12-25 14:52:49
Szólj hozzá a cikkhez

Új hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned oldalunkra.

Bejelentkezés
Regisztráció
Eddigi hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás a cikkhez
Tuti menü