Magyarország nyitólapja
nyitólapomnak
kedvenceimhez
Az oldal ismertetése
Fehérjék – vagy proteinek, polipeptid láncokat képviselnek és az emberi testben mindennek az alapvető építőanyagai. A fehérjék aminosavakból állnak. Az embereknél nem képződik fehérjetartalék - Testépítés, Body building magazin
részletek »

A testépítő táplálkozásában használatos alapvető szakkifejezések.

A testépítés Tuti Magazinja. Érdekességek, ötletek, tuti tippek és segítség a testépítéshez, elkezdéséhez. Itt mindent megtalálsz ami testépítés, Bodybuilding, táplálékkiegészítő, zsírégetés, fogyás, izomnövelés, edzés, protein, fehérje, tömegnövelés
Testépítés, Body building magazin
Itt vagy: Testépítés, Body building magazin » Hír olvasása
Oszd meg másokkal
A testépítő táplálkozásában használatos alapvető szakkifejezések.
A testépítő táplálkozásában használatos alapvető szakkifejezések.
A testépítő táplálkozásában használatos alapvető szakkifejezések
Fehérjék – vagy proteinek, polipeptid láncokat képviselnek és az emberi testben mindennek az alapvető építőanyagai. A fehérjék aminosavakból állnak. Az embereknél nem képződik fehérjetartalék és ebből az okból szükséges a proteintartalmú ételek rendszeres fogyasztása a nap folyamán.
Proteinek - protein elnevezéssel a táplálék-kiegészítők azon csoportját is jelölik, amelyet fehérjék alkotnak. Leggyakrabban tejsavóból, kazeinből, tojás- vagy más fehérjéből előállított, ízesített proteinkészítményekről van szó.

Aminosavak - a fehérjék alapvető építőelemei.

Szacharidok - vagy szénhidrátok, ill. cukrok. A legtöbb ember táplálékának alapvető energetikai összetevői. A fehérjékkel és a zsírokkal együtt az ún. MAKRO tápanyagok kategóriájába tartoznak. Az emberek és főleg a sportolók számára a fő energiaforrást jelentik, amely szükséges a jó minőségű sportteljesítményhez. A szacharidok a fotoszintézis útján keletkeznek, ezért ezek túlnyomórészt növényi eredetű élelmiszerek.

Zsírok - vagy lipidek. A szacharidokkal együtt a táplálék energetikai összetevői közé soroljuk őket. Magas az energiaértékük (kétszer magasabb, mint a fehérjéké és a szacharidoké). Alacsony a telítőképességük. Annak ellenére is, hogy az emberek tartanak a táplálékban található zsírtól, a zsírok nélkülözhetetlenek a szervezetben lejátszódó folyamatok nagy mennyisége számára. A sportoló táplálékában főleg a zsír növényi forrásai érvényesülnek (olívaolaj, különféle diók, magvak).

Metabolizmus - anyag- és energiafelvétel és a tápanyagok feldolgozása a testben. Az anyagok szállításáról van szó, felbomlásukról, az építőanyagok megszerzéséről, vagy a hulladékanyagokká való teljes felbomlásukról. A metabolizmus megszakítás nélkül dolgozik, napi 24 órában.

Bazális metabolizmus - egy olyan érték, amely kifejezi, hogy az emberi test hány kalóriát éget el egy nap alatt, amennyiben nincs kifejtve semmilyen testi aktivitás. A bazális metabolizmushoz sorolnak olyan aktivitásokat, mint: légzés, szívműködés, a belső szervek működése. Ez az adat nagyon lényeges, ha méretre szabott étlapot szeretne összeállítani.

Mi az a kilojoul (kJ) és a kalória (kcal)?

Mindkét érték az energia egysége, amelyekre a következő viszony érvényes: 1 kcal = 1,184 kJ

Anabolizmus - a metabolizmus része, amikor az egyszerű anyagokból összetett anyagok keletkeznek. Az anabolizmushoz tartozik mindenekelőtt a fehérjeszintézis, ami a sport szemszögéből ideális állapotot jelent az izomtömeg növekedéséhez. Az anabolizmussal kapcsolatos az energia készletbe való elraktározása is (cukrok és zsírok).
Hirdetés

Katabolizmus - szintén a metabolizmus egyik típusa. Az anabolizmustól eltérően a katabolizmust az összetett anyagok egyszerű anyagokká való bomlása jellemzi.

Pozitív nitrogén mérleg - olyan állapot, amikor a fehérjeszintézis uralkodik a fehérjék bomlása felett és az izom így anabolikus állapotba kerül. A negatív nitrogén mérleg abban nyilvánul meg, hogy a fehérjék bomlása nagyobb, mint a szintézisük.
Hipertrófia - az izomszövet növekedése az egyes sejtek térfogatának növekedése által.

Hiperplázia - a szervezet olyan állapota, amikor a sejtek és a szövet megsokszorozódására kerül sor. A szövet atipikusan végbemenő változásai közé tartozik.

Tesztoszteron - a férfi nemi hormon, amely mindenekelőtt a Leydig-sejtekben képződik. A legfontosabb androgén. Szintje az emberi testben a 30. életév után csökken. Felelős az izomtömeg növekedéséért, a regeneráció gyorsaságáért és a zsírredukcióért.

Ösztrogén - az alapvető női nemi szerv (hormon), amely befolyásolja a női test fejlődését (a mellek növekedése és az anyaméh nyálkahártyájának fejlődése) és vonzerejét. Az ösztrogén jelen van a férfi testben is, ahol szabályozza a spermiumok fejlődését és befolyásolja a libidó fejlődését is.

Szupplemensek - ez az elnevezés a kiegészítő táplálék minden terméke számára használatos (proteinek, aminosavak, BCAA, vitaminok, ásványi anyagok, tesztoszteron boosterek stb.)

Regeneráció - a sérült izomszövet felújításának képessége. A regenerációra főleg a táplálék összetétele és az elegendő alvás van hatással.

Izomemlékezet - a szervezetnek az a képessége, hogy kiépítse az elvesztett izomtömeget, amelyet már egyszer birtokoltunk, viszonylag rövid idő alatt.
Szólj hozzá a cikkhez
Címkék - Edzés, proteinek, izomnövelők,zsírégetők, sport,motiváció, diéta, prohormon
Nyomtatás
Oldalajánló
Vissza a hírekhez
Szólj hozzá
- 2018-04-14 22:32:54
Szólj hozzá a cikkhez

Új hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned oldalunkra.

Bejelentkezés
Regisztráció
Eddigi hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás a cikkhez
Tuti menü