Magyarország nyitólapja
nyitólapomnak
kedvenceimhez
Az oldal ismertetése
A hölgyek esetében egészen sajátos hibalehetőségek adottak egy diéta során. Ezek a hibák több dologra is visszavezethetők, de van néhány apróság, amelyek kifejezetten egy rosszul megtervezett női - Testépítés, Body building magazin
részletek »

A nők 10 leggyakoribb hibája egy diétában.

A testépítés Tuti Magazinja. Érdekességek, ötletek, tuti tippek és segítség a testépítéshez, elkezdéséhez. Itt mindent megtalálsz ami testépítés, Bodybuilding, táplálékkiegészítő, zsírégetés, fogyás, izomnövelés, edzés, protein, fehérje, tömegnövelés
Testépítés, Body building magazin
Itt vagy: Testépítés, Body building magazin » Hír olvasása
Oszd meg másokkal
A nők 10 leggyakoribb hibája egy diétában.
A nők 10 leggyakoribb hibája egy diétában.
A nők 10 leggyakoribb hibája egy diétában.
A hölgyek esetében egészen sajátos hibalehetőségek adottak egy diéta során. Ezek a hibák több dologra is visszavezethetők, de van néhány apróság, amelyek kifejezetten egy rosszul megtervezett női diéta jellegzetességei. Kamu csodaszerek, hatástalan, szájról-szájra terjedő módszerek, szélsőségek a tápanyagmennyiségek meghatározásában, és még sorolhatnánk.
Akár diétára készülsz, akár már benne vagy, a következő sorok talán hasznosak lehetnek számodra; ebben a cikkben 10 nagyon gyakori hibáról olvashatsz. Talán magadra is ismersz, ha pedig nem, mert olyan ügyes vagy, akkor kellemes nosztalgiázást! 😉

A hibák egyik legfőbb gyökere...

Mindenek előtt fontos leszögezni, hogy alapvetően egy női és férfi diéta között eget rengető különbségek azért nincsenek. A hölgyek helyzete azonban egészen sajátos ezen a téren: az elmúlt 10 év idiótábbnál idiótább csodamódszerei nehezen helyrehozható károkat tettek a köztudatban, már ami a fogyással, zsírvesztéssel kapcsolatos tényezőket illeti.
A TV-ből ömlik a nyereségvágy által vezérelt hazugság és a mocsok, újabbnál újabb "csodaszerek" reklámjai kecsegtetnek a megálmodott forma elérésével, de a celebállatok egy részét sem kell félteni, akik "valamilyen titkos módszerrel" szabadultak meg akárhány kiló zsírtól.
Aztán adott az az emberi tényező, amely valóban tipikusan a hölgyekre jellemző: a táplálkozási szokásokon való változtatás nehézségei, és ragaszkodás bizonyos dolgokhoz, akár ételekhez, vagy alkalmakhoz köthető étkezésekhez (CSAK este, egy jó könyv mellett egy kis csoki, vagy valami édesség, hm? 😉 ); no offense és hímsovinizmus, de ezeket leginkább a csajok tudhatják magukénak.
Férfiként persze nehéz is elképzelni, hogy bizonyos hormonális ingadozások miképpen befolyásolják egyáltalán a hangulatot, az étvágyat, vagy váltanak ki bizonyos ételek utáni sóvárgást. Szóval, néhány baki nem feltétlenül a Te hibád, de egy kis tudatossággal azért sok minden meg lehet oldani.

No, de milyen hibákról is van szó konkrétan? Menjünk sorban!

1) Egy, a TV-ben, újságban vagy neten fellelt program/módszer követése

"Szabadulj meg 5kg zsírtól mindössze egy hét alatt!" - a maszlag már annyira klasszikus, hogy bármelyik közönséges reklám vagy cikk magáénak tudhatja ezt. De gondolj csak bele, mennyire egyszerűen, ugyanakkor hatásosan üt egy ilyen mondat. Elvégre tökjól hangzik, nem? Egy próbát talán megér... vagy mégsem? Ó, a francba, pedig elvileg azt ehetsz mondjuk bizonyos napokon, amit akarsz, a zsír meg olvadni fog Rólad, csak úgy.

Felfoghatatlan és teljesen visszakövethetetlen, hogy akár egy 90 napos elmebetegség kitalálóját mi vezérelte akkor, amikor ezt kiszarta a fejéből. Felfoghatatlan, mi több, vérlázító. KI VOLT AZ, ÉS MIÉRT? Mielőtt az agy elborulna (vagy azért, mert ezzel egyetértesz, vagy pont azért, mert éppen valami hasonló baromságra kattannál rá), próbáljunk a realitás talaján maradni.
Amikor egy ilyen kamudiétával szórakoznánk, mindig arra kell gondolni, hogy az ezekbe fektetett energiából simán össze lehet hozni egy valóban hasznos dolgot is. Mondjuk egy saját, általad megalkotott, a saját igényeidnek megfelelő diétás étrendet. Járd a saját utadat, elvégre a saját testeddel "játszol", és bizony nem vagyunk egyformák. Legyél tudatos, ne akarj mindig készen kapni valamit! Persze, valamit CSAK felhasználni mindig kényelmesebb, de ez a lusta emberek tulajdonsága leginkább.
A lustaság pedig determinálja az eredménytelenséget. Lásd át a folyamatot, tanuld meg az alapvető dolgokat, képezd magad, ne csak a megoldást várd valakitől, valahonnan. Hidd el, ha ez beidegződik, onnantól szinte úgy alakítod a formádat (kis túlzással persze), ahogyan szeretnéd.

2) Nincs konkrét koncepció az étrendedben

Ez egy alapvető hibaforrás. Kalóriákban gondolkodsz esetleg, de ennél tovább nem látsz; nem tudatosul benned kellőképpen az étrend megtervezésének a fontossága, beéred annyival, hogy "odafigyelsz arra, mit eszel", "kerülöd a péksütiket, meg a cukrot", aztán ennyi. Ugyanakkor fogalmad sincs arról, hogy miből mennyit kellene enni, és egyáltalán arról, hogy MIT kellene enni. Mielőtt bármilyen diétába kezdenél, a legfontosabb, hogy a kivitelezéséhez szükséges alapismereteket elsajátítsd, tudd, mit csinálsz, miért csinálsz egyáltalán, különben teljesen felesleges lesz minden erőfeszítésed, és talán a végeredmény is rosszabb lesz, mint a kiindulási állapot.
Az étrendi koncepció hiányával gyakran kéz a kézben jár egy bizonyos értelemben vett "edzéskényszer". Hidd el, a fogyásod elsődlegesen az étrendeden múlik, és hiába edzel egy csomót, ha utána őrült módjára bekajálsz, mondván, Te már ledolgoztad a ledolgozni valót.

3) Kamu "egészséges" kajákat eszel

Egy egészségtudatos hölgyemény a teszkóban csodákra képes. Az étrendedben pl. csirkemellfilé szerepel, de ha már éppen a felvágottaknál jársz, veszel egy tálca "csirkemellsonkát". Becsomagolva baromi jól néz ki, aztán amikor kibontod, a védőgáz és a feldolgozott mocsok egyvelegéből keletkező fingszag megcsapja az orrod, de semmi baj, egyetlen másodperc alatt elillan.
Tudod jól. Nem kell megsütni, megfőzni, annyira praktikus, hogy az már hihetetlen. Reggel amúgy késésben voltál, a boltban pedig vettél egy "fitt müzliszeletet", ami annyira fitt, hogy kukoricapelyhes-zabos cucc cukorral van összetapasztva, de azért egy szelet tartalmaz legalább 50mg hozzáadott L-karnitint, és ettől már rögtön egészséges is lesz. A "Molnár" tejberizsből meg van lájt, hát fuktózzal van édesítve!



Ugyan már, Te sem hiszed el, hogy mindez jó Neked. Legalábbis remélhetőleg. Ha tisztán szeretnél étkezni, szinte biztos lehetsz abban, hogy a cucc, amit a boltban a motorolajok és a bringák utáni sor polcairól emelsz le, valószínűleg nem kompatibilis az étrendeddel. Minden, ami a konyhádban készül minőségi forrásokból, a megfelelő húsfélékből, zöldségekből, zsiradékokból, az a biztos, az a tuti. Szorítkozz elsődlegesen az általad elkészített tiszta ételekre, a kamu fitt cuccokat pedig lehetőleg száműzd az életedből.

4) Megszállottan csak a zsírégetésre koncentrálsz, és nem figyelsz az izmaidra

Egy csomó nő állandóan, megállás nélkül diétázik, közben állandóan el van hízva, de minimum semmi látszata nincs ennek. Edzel, de az izomépítésre sosem koncentrálsz, egész évben csak diétázni próbálsz? Hiba! Ha több rajtad az izom, zsírt is könnyebben fogsz veszíteni. Ha nincsenek izmaid, de állandóan diétázni próbálsz, előbb vagy utóbb szépen gallyravágod az anyagcserédet, aztán járhatsz Te hetente ötször terembe, semmi nem fog változni, ha egyszer alapvetően mindent rosszul csinálsz.

Az első sikerélménytől egy diétában pedig ne kapj vérszemet, és ne akarj állandóan diétázni. Ami elsőre bejött, közel sem biztos, hogy másodjára, harmadjára, negyedjére is be fog. Ha formás fizikumra vágysz, akkor bizony izmokra lesz szükség, és sajnos vagy nem, ahhoz időnként többet kell enned. Gyakran egyébként a "félek, hogy túl izmos leszek" - szindróma áll a dolog hátterében.

Ne félj. Az izmokat nem adják olcsón.

5) Esti bezabálás

Egész álló nap annyit eszel, mint egy galamb, estére pedig a vasszöget is megennéd. És meg is eszed. Ne tedd! Eleve padlón van az idegrendszered a kevés szénhidráttól, a kevés ételtől, attól, hogy a diétád alatt nem tudsz úgy örömet lelni az étkezéseidben, mint amikor fegyelem nélkül azt eszel, amit akarsz.
A sós vagy éppen édes ételek (de leginkább mindkettő) utáni sóvárgás klasszikusan esti jelenség. Kellemetlen, de ha itt erős tudsz maradni, rengeteg elvégzett munkát menthetsz meg a semmissé válástól.
Ha diétázol, napi 5-7 étkezés alap; szinte kizárt, hogy este ne legyen legalább egy étkezésed. Oké, persze, nem biztos, hogy éppen azt eszed, amit szíved szerint ennél, de ha a nap folyamán szépen, egyenletesen elosztva eszed meg a napi ételmennyiséget, nem maradnak ki étkezések és nem csúszol a kajával időben, a jelenség valamennyire elkerülhető.
Ha nagyon szenvedsz, készíts magadnak egy jó tömény fehérjeturmixot, vagy kreatívkodj magadnak valami finomat minőségi tápanyagforrásokból. Diéta alatt sem lehetetlen finom ételeket enni, erre azért nekünk is van pár tippünk.

6) Kevés fehérjét eszel

Ha beküldtök egy étrendet, hogy nézzük át, nagyon gyakran látjuk, hogy bár alapvetően nem lennének különösebb problémák, de a fehérjemennyiség valamiért túl kevés. Nem egészen tiszta, miért, a férfiak általában ott szúrják el, hogy csak erre koncentrálnak, akár túlzásokba is esnek, de Nálatok, nőknél valamiért mindig kevés a fehérje. Pedig ha a célod a zsírvesztés, több, pontosabban sok fehérjére van szükséged. Ha már van némi tapasztalatod az edzésben, és rendszeresen edzel is, 2.5-3g/tskg az ideális mennyiség. Sok fehérje kell, de miért?
A fehérjeforrások jobb teltségérzetet okoznak, mint például a szénhidrátok, kisebb inzulinreakciót is váltanak ki, és nem liftezik tőlük a vércukorszinted. Aztán, ha az izmaidat szeretnéd építeni, illetve egy diéta alatt megőrizni, akkor főleg szükséged lesz több fehérjére, hogy a szervezeted ne a saját izmaidat zabálja fel a kalóriadeficitből adódó energiahiány kompenzálására.
Az anyagcseréd szempontjából az sem egy elhanyagolható tényező, hogy a fehérjék emésztése önmagában energiát igényel, míg például a szénhidrátok "csupán" energiával látnak el. Sokkal-sokkal nagyobb az ún. termikus hatásuk, mint a zsíroknak és a szénhidrátoknak.
Hirdetés

7) Végletes a szénhidrátbeviteled

Ismét egy gyakori hiba. Valaki vagy egyszerűen simán túl sok szénhidrátot eszik, és nem tűnik fel neki, hogy ezért nem történik előrelépés a diétájában, vagy éppen ellenkezőleg: drasztikusan kevés a szénhidrát. Azok a csajok, akik keményen edzenek, sokszor egyszerűen képtelenek tudatosítani magukban, hogy edzés ide vagy oda, a glikogénraktárak képesek telítődni, és az elfogyasztott szénhidrátokból származó glükóz, ami a vérben kering, ha nem képes a májban vagy az izmokban glikogén formájában tárolódni, akkor a zsírsejtekben fog menedéket keresni.
És találni is fog. Könnyen megszalad a szénhídárbeviteled, ha a járulékos mennyiségekkel nem számolsz: a fehérjeturmixokban is akad pár gramm, a zöldségekben is, sőt, akár a fűszerkeverékben is, amit az ételeid elkészítéséhez használsz.

Sok kicsi pedig sokra megy. Ha az ember alaposan kimatekozza a napi mennyiséget, sokszor láthatja, hogy lazán becsúszik plusz akárhány gramm szénhidrát, amivel addig nem is számolt. Egy diétában pedig ez rengeteget számít. Mint ahogyan a túl kevés szénhidrát is: nem lesz erőd edzeni, fáradtabb leszel, kedvetlenebb, és még a tested is hajlamosabb lesz zsírosodni.

8) Túl sok zsírt eszel

Az elmúlt évtizedben olyannyira felerősödött az emberekben a zsírokkal kapcsolatos "tudatosság", mint még soha. Amikor világossá vált, hogy alapvetően nem a túlzott zsírfogyasztás tehető elsődlegesen felelőssé az elhízásért, azonnal támadt az Atkins-diéta, a zsírzabálás, már-már azt gondoljuk, hogy a zsírfogyasztás nem tényező, hiszen a "zsírból nem képes a szervezet zsírt építeni".
Túlságosan engedékenyek vagyunk manapság a zsírfogyasztással kapcsolatban, pedig még mindig egy olyan makronutriensről van szó, amelynek a legmagasabb a kalóriaértéke. Tökjó, hogy sok zsírt eszel, sok fehérjét és kevés szénhidrátot, de ha összességében a kalóriabeviteled meghaladja a napi igényedet, nem hogy fogyni nem fogsz, el fogsz hízni. Még a "jó" zsírok sem mindig jók.
Ha azt gondolod, hogy egy szénhidrátos étkezés mellett vígan megfér nagyobb mennyiségben bármilyen esszenciális zsírsavforrás, tévedsz. Ne feledd: szénhidrátok társaságában a zsírok mindig nagyobbat ütnek. Az általuk kiváltott inzulinreakció lehetővé teszi, hogy az elfogyasztott zsiradékokból származó zsírsavakat a zsírsejtjeid szépen befogadják. Elsődlegesen a szénhidrátbeviteledre figyelj, de csak óvatosan a zsiradékokkal!

9) A nyilvánvaló dolgok figyelmen kívül hagyása

Mindig egy "hiányzó láncszemet", vagy valami alternatív megoldást keresel ahelyett, hogy a probléma valódi forrásának megoldására koncentrálnál? Tegyük fel, hogy tisztában vagy az étrend fontosságával, de amikor diétára adnád a fejed, tuti, hogy az első dolog, ami eszedbe jut, egy zsírégető, vagy valamilyen táplálékkiegészítő alkalmazása. Pedig nyilvánvaló számodra is, hogy nem ez a megoldás... de mégis, hátha. Hátha van valami, amivel MOST egy kicsit könnyebb lehet. Ismerős? 🙂
Azért csak elfogy napközben 1-1 cappuccino, hopp, egy kis tej, ne adj' Isten akár cukor is befigyel. Mert ezt valahogy megszoktad, meg egyébként is, nehogy már ezen múljon. Pedig tudod, hogy ez is számít, de addig, amíg valaki nem emlékeztet, egyszerűen szereted figyelmen kívül hagyni azt, hogyha nem vagy következetes, akkor eredményes sem leszel. Sokszor segít, ha szembesíted magad azzal, hogy egész nap mit eszel, mikor eszel, és mennyit eszel. Ha leírod, teljesen őszintén, és visszanézed, elmondhatod, hogy Te mindent megtettél az adott napon a diétád érdekében?
Ha a válaszod nem, vezess akár egy étkezési naplót. Nem nagy dolog, de látod, hol van a baki, és Te is könnyebben változtatsz a beidegződéseiden.

10) Lelkiismereti kérdést csinálsz az étkezéseidből

Persze, hogy leginkább emocionális síkon működsz, hiszen nőből vagy. Míg egy fickó, ha túlzabálja magát, vagy bevág valami csalókaját, általában csak megvonja a vállát, egy nő simán képes odáig elmenni, hogy diszkérten a vécébe vonulva a fajanszba kényszerítse a torkán keresztül a kaját. Oké, ez elég szélsőséges jelenség, de így talán érthetőbb a gondolatmenet. De az a minimum, ha nagyon lelkiismeretesen állsz a dologhoz, extra kardióval (minek?), edzéssel próbálod helyrehozni a bűnödet.

Ha precízen betartod a diétádat, és "keveset eszel", az önbizalmadnak bizonyára jót tesz, ugyanakkor simán szégyenerezetet válthat egy-egy félrekajálás. Az étrended betartása fontos a végeredmény szempontjából, de ne legyél magadhoz túlságosan szigorú.
Ne tulajdoníts nagyobb jelentőséget az egésznek, mint amennyit valójában kell. Ha ezt sikerül magadban tudatosítani, az étrendedet is könnyebben fogod tudni tartani, és nem fogod magad emészteni azért az egyetlen csalásért, amit például egy hónap után képes voltál elkövetni. Enni jó, a kulináris élvezetektől nem foszthatjuk meg magunkat örökre. Kell jókat zabálni néha, a lényeg, hogy kezeld helyén a dolgot.

A fentiekből minimum 2-3 dolgot szinte bármelyik hölgyemény a magának tudhat, de alapvetően nincsen ezzel semmi probléma. Senki sem úgy születik, hogy mindent töviről hegyire vág az edzéssel és a helyes táplálkozással kapcsolatban, és még mentálisan is betonstabil. Az edzés, a tested karbantartása viszont éppen arra nevel, hogy mindezt elérd, és jól érezd magad a bőrödben. Kellő önbizalommal, de semmiképpen sem nagyképűen, nagy arccal, segget riszálva és szabályosan vonulva az utcán, ha már expert vagy.

Végezetül, ha már van mire büszkének lenni, legyél is; de sokkal imponálóbb, ha valakiről sugárzik, hogy nem csak fizikálisan, de mentálisan is rendben van, kellő, de nem túlzó önbizalommal és magabiztossággal mutatja a külvilág felé azt, amiért megküzdött. Erről kellene, hogy szóljon az egész.
Szólj hozzá Te is! Itt
Szólj hozzá a cikkhez
Címkék - Testépítés,Fitness,Gym,,Protein,No fokozó,Vitamin,BCAA,CrossFit,Edzés,Kardio
Nyomtatás
Oldalajánló
Vissza a hírekhez
Szólj hozzá
- 2018-12-22 14:02:19
Szólj hozzá a cikkhez

Új hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned oldalunkra.

Bejelentkezés
Regisztráció
Eddigi hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás a cikkhez
Tuti menü