Magyarország nyitólapja
nyitólapomnak
kedvenceimhez
Az oldal ismertetése
Aki edzésre adja a fejét és komolyan is veszi, annak ez egy hosszú tanuló folyamat, mint minden más az életben. Számos kifejezés van, ami a súlyzós edzés világához tartozik, és sokan akik kezdők - Testépítés, Body building magazin
részletek »

A 50 leggyakoribb kifejezés az edzés világából 2. rész

A testépítés Tuti Magazinja. Érdekességek, ötletek, tuti tippek és segítség a testépítéshez, elkezdéséhez. Itt mindent megtalálsz ami testépítés, Bodybuilding, táplálékkiegészítő, zsírégetés, fogyás, izomnövelés, edzés, protein, fehérje, tömegnövelés
Testépítés, Body building magazin
Itt vagy: Testépítés, Body building magazin » Hír olvasása
Oszd meg másokkal
A 50 leggyakoribb kifejezés az edzés világából 2. rész
A 50 leggyakoribb kifejezés az edzés világából 2. rész
A 50 leggyakoribb kifejezés az edzés világából 2. rész
Aki edzésre adja a fejét és komolyan is veszi, annak ez egy hosszú tanuló folyamat, mint minden más az életben. Számos kifejezés van, ami a súlyzós edzés világához tartozik, és sokan akik kezdők kicsit bizonytalanok abban mit is jelent néhány kifejezés egészen pontosan. Ahogyan megígértük, itt a folytatás azokból a kifejezésekből, amiket gyakran használunk a fitneszben, de igazából a jelentése néha nem teljesen világos mindenkinek. Fitnesz szakszótár egyszerűen és közérthetően.
Aki edzésre adja a fejét és komolyan is veszi, annak ez egy hosszú tanuló folyamat, mint minden más az életben.
Számos kifejezés van, ami a súlyzós edzés világához tartozik, és sokan akik kezdők kicsit bizonytalanok abban mit is jelent néhány kifejezés egészen pontosan. Ahogyan megígértük, itt a folytatás azokból a kifejezésekből, amiket gyakran használunk a fitneszben, de igazából a jelentése néha nem teljesen világos mindenkinek. Fitnesz szakszótár egyszerűen és közérthetően.
1. Osztott edzésterv: olyan edzésterv, aminek a során az edzésnapokat testtájak (alsó és felsőtest), vagy akár egészen kis izomcsoportok szerint (pl. kar nap) bontjuk szét.

2. Teljes test edzése: az előzőtől eltérően olyan rutin, ami során minden edzésnapon a teljes testre végzünk gyakorlatokat. A testépítésben inkább csak kezdőknél használják, viszont olyanok esetében, akik az erő edzést csak a fő sportáguk mellett kiegészítésként végzik, gyakorta alkalmazzuk.

3. Túledzés-túledzettség: az az állapot, amikor az edzések közt a szervezet már nem tud regenerálódni megfelelően. Ilyenkor a fejlődés elmarad, a szervezet kimerültsége miatt a sérülések gyakoribbak, sőt a legyengült immunrendszer miatt a betegségek kockázat nagyobb.

4. Biomechanika: A fizika (azon belül is főleg a mechanika és a statika) és a funkcionális anatómia szerelemgyereke ez a tudományág. Azt vizsgálja, hogy a mindennapi mozgások és sportmozgások során milyen fizikai hatások érvényesülnek, milyen erők hatnak az ízületekre, az izmokra, stb. A biomechanikai mozgáselemzések segítik a sportolókat és az edzőket a legoptimálisabb, és leghatékonyabb módon csiszolják a gyakorlatokat vagy technikákat.

5. Mozgásterjedelem: az angol szakirodalom alapján mondjuk ROM-nak is azaz range of motion az a sáv, amiben az ízületi elmozdulás létrejön. A mozgásterjedelmet fokban szoktuk meghatározni: például a térd nyújtott helyzetben 0 maximálisan behajlított helyzetben olyan 130 fok körül van az a szög, amit aktívan izomerővel el tudunk érni, de ha megfogjuk és passzívan nyújtva a fenekünkhöz húzzuk, akkor már kb. 150-155 fokos az elmozdulás (ROM) ami az ízületben létrejött.

6. Aerob munkavégzés: A mozgáshoz szükséges energiát úgy nyerjük, hogy oxigén jelenlétében égetjük a tápanyagokat. Gazdaságos, viszont lassú energianyerési folyamat.

7.
Anaerob munkavégzés: Oxigén jelenléte nélkül fedezzük az energiaszükségletét a mozgásnak vagy a foszfát raktárakból, vagy ha a terhelés hosszabb távú, akkor a szénhidrátokból (anaerob glikolízis). Amikor hirtelen, rövid ideig kell nagy erőt kifejteni, akkor a jellemző. A súlyzós edzés tipikus anaerob munka.

8. Agonista izompárok: Akkor beszélünk ilyen izompárokkal, amikor a mozgás során kettő vagy több izom egyaránt összehúzódik, hogy létrejöjjön a mozgás: például amikor behajlítjuk a könyökünk, akkor az összes karhajlító együtt, egymást segítve dolgozik.

9. Antagonista izompárok: A fenti ellentéte, amikor a mozgás során az egyik izom összehúzódik, akkor az ellentétes oldali párja megnyúlik, hogy létrejöjjön a mozdulat. Pl. amikor a térdet kinyújtjuk, akkor a combhajlítónak el kell ernyedni, hogy a feszítők tudjanak dolgozni.
10. Izomrost: A mozgatórendszer aktív része az izom, ami izomkötegekből áll, az izomkötegeket, pedig az izomrostok, amiket izomsejt kötegek adnak. A mozgás úgy jön létre, hogy az izmok összehúzódnak.
Hirdetés

11. Izomrost típusok: Beidegzésük, és anyagcseréjük alapján több különféle izomrost típust tudunk megkülönböztetni: lassú és gyors összehúzódású, elsősorban oxidatív vagy inkább anaerob módon működő izomrost típusokat. A modern szakirodalomban leggyakrabban az I, IIA és IIB típusoknak szoktuk nevezni őket.

12. Testalkat típus: Általában a sporttudományban három altípusra osztjuk az embereket, és ezek valamelyikéhez próbálunk beválogatni mindenkit. Ez a három az magas és nyúlánk, vékony ektomorf, a tömzsi és rövid végtagú, kerekded endomorf, és az izmos, széles vállú, erős csontozatú mezomorf. Teljesen tiszta típusok csak elvétve vannak, általában minden ember valamilyen kevert testalkat típust mutat. (Például az endo-mezomorfok, akik bár alapvetően izmosak, széles vállúak, és erősek, ugyanakkor könnyen raktároznak zsírt és vizet, emiatt azért fedettek...)

13. Testzsír százalék: az a mennyiség, hogy a testünk hány %-ban tartalmaz zsírt.

14. Izomszázalék: azt mutatja meg, hogy testünk hány %-a izom.

15. Zsírmentes izomtömeg: a testtömegünk a zsír nélkül. Az étrend kiegészítés és étkezések megtervezésekor nagyon fontos nekünk, hogy tudjuk mennyi a zsírmentes izomtömegünk.

16. BMI (Body mass index): a testtömeg index. Manapság egyre kevésbé használják sportolókon, mivel a képlet nem veszi figyelembe, hogy a sportolók, különösen a súlyzókkal edzők izomtömeg nagyobb, mint az átlag emberé.

17. BMD (Bone minderal density): A csontsűrűség. Az 1cm2-re jutó ásványi anyag mennyiség a csontokban. Minél magasabb az érték, annál ellenállóbb a csont a mechanikai behatásokkal. Edzéssel bizonyítottan tudjuk javítani és a csontot ellenállóbbá tenni.

18. BMR (Basal metabolic rate): az alapanyagcsere angol rövidítése. Azaz mennyi az energiafelhasználásunk, ha teljesen nyugalomban, állandó hőmérsékleten, fekve pusztán "csak vagyunk. Bármilyen fizikai vagy szellemi aktivitás növeli az értéket.
19. Kalória: Az élelmiszerek energiamennyiségének kifejezésére használjuk. Egészen pontosan az fizikai mennyiség, ami azt mutatja meg, hogy mennyi energia szükséges 1 gramm víz 1 Kelvinnel való felmelegítéséhez szükséges normál légköri nyomáson.

20. Kalóriaegyensúly: Amikor annyi energiát viszünk be étkezéssel (és étrend-kiegészítőkkel) amennyit elégetünk. Ilyenkor elméletileg a testtömegünk nem fog semerre elmozdulni.

21. Kalóriamegvonás: Egyszerűen csökkentjük az energia bevitelt, pl. diétával. Az elégetett kalória mennyisége több, mint amint beviszünk, és emiatt fogyás következik be.

22. Kalória többlet: Az előzőnek az ellentettje, azaz több energiát viszünk be, mint amennyit elégetünk és emiatt a súlyunk nő.

23. Szabadsúlyos gyakorlatok: Gyűjtőnév, ami alá sorolunk minden rúddal, kézi súlyzóval, saját testsúllyal vagy egyéb eszközzel (homokzsákkal, kettlebellel) végzett gyakorlatot.

24. Lapsúlyos vagy gépes gyakorlatok: A edzőtermi gépekkel végzett gyakorlatokat soroljuk ide. Ezek általában izoláltabban egy kisebb izomcsoportot céloznak meg.

25. Edzésciklus: A folyamatos fejlődéshez célokat kell kitűzni, majd eszerint változtatni kell az edzéseken. Pl. az általános izomtömeg növelés után, jöhet az erőnövelés, és utána a csúcskísérletek. Komolyabb szinten edzők ennek megfelelően az évet 1-2 makrociklusra osztják, ezt pedig további 4-6 hetes mezociklusokra, ezt pedig 5-7 napos mikrociklusokra. Tudatosan felépítve, megtervezve, hogy tudjuk hová akarunk eljutni.

Ez volt tehát az általunk leggyakoribbnak tartott 50 kifejezés. Ha valami kimaradt volna, akkor nyugodtan írjátok meg a kommentekben, és igyekszünk egyszerű, és rövid választ adni rá!

Gil / FitBuilder TEAM
Szólj hozzá a cikkhez
Címkék - Táplálékkiegészítők,fehérjék,tömegnövelők,edzéselőtti no fokozók,bcaa,vitamon,
Nyomtatás
Oldalajánló
Vissza a hírekhez
Szólj hozzá
- 2017-07-09 21:14:29
Szólj hozzá a cikkhez

Új hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned oldalunkra.

Bejelentkezés
Regisztráció
Eddigi hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás a cikkhez
Tuti menü